Strony internetowe

Porady i ciekawostki

Firmowa strona typu One Page – przykłady, zalety i wady

strona typu onepage

Strona internetowa oparta o one page layout to witryna, która zazwyczaj nie posiada żadnych innych podstron poza główną, na której zawarte są wszystkie informacje. Po kliknięciu w wybraną zakładkę w menu, automatycznie widok przenosi nas do jednego z segmentów. Wszystko odbywa się na jednej stronie. Strona przez to, że nie posiada innych podstron jest bardzo łatwa w nawigacji dla wszystkich użytkowników.

Tworząc stronę internetową trzeba odpowiedzieć sobie na wiele ważnych pytań – o silnik strony, hosting czy też domenę. Ważną kwestią jest również ostateczny kształt witryny – czy ma to być one page czy klasyczna strona internetowa z podstronami. Jakie są różnice między tymi rozwiązaniami i które wybrać dla swojego biznesu?

Różnice między one page a klasyczna stroną internetową

Przede wszystkim klasyczna strona to podstrony. Jest ich tak wiele, jak potrzebuje tego właściciel. Każda poszczególne usługa może mieć swoją podstronę. Tymczasem one page to strona w pełni scrollowalna, podzielona na sekcje, ale nie na podstrony. Sekcje rozpoznaje się za pomocą # w adresie url. To podstawowa różnica między one page a klasyczną witryną.

Mobile one page?

Kiedyś przyjmowało się, że one page jest lepszy pod kątem user experience dla urządzeń mobilnych. Zdecydowanie łatwiej było scrollować jedną stronę, lepsze to było także pod kątem transmisji danych. Było to wręcz naturalne rozwiązanie dla smartfonów czy wcześniejszych telefonów z łączem internetowym.

Obecnie jednak to zupełnie straciło na znaczeniu, skoro w zasadzie wszystkie strony są osobno optymalizowane pod urządzenia mobilne. W tym kontekście więc nie ma dużej różnicy, bo każdy projekt przewiduje osobną wersję RWD, dostosowaną pod smartfony czy tablety.

Jak pozycjonować?

Kolejna kwestia to pozycjonowanie stron internetowych. W zasadzie nie da się tego dobrze zrobić w kontekście one page – mimo podziału na sekcje, wyszukiwarki i tak traktują ją jako jedną podstronę. W zasadzie jedynym sposobem na budowanie ruchu są kampanie paid search lub też link building z zewnętrznych źródeł.

Znacznie łatwiej pozycjonować klasyczną stronę www. Mnogość podstron, łatwość w dodawaniu kolejnych elementów i w ten sposób także duże nagromadzenie tekstów. Dodatkowo regularne aktualizacje i zmiany w witrynie – to wszystko korzystnie wpływa na pozycję w wyszukiwarkach. Dlatego też to klasyczne strony zdecydowanie dominują na pierwszych pozycjach w Google.

Znaczenie uniwersalności

Kolejny plus na poczet klasycznej strony internetowej. Dlaczego? Da się ją dopasować w zasadzie do wszelkich wymagań – bez względu na to, czy ma być sposobem na zbieranie leadów czy też do rozwiązaniem do kompleksowego zaprezentowania oferty. Dzięki umiejętnemu dopasowaniu modułów, wtyczek czy poprzez web design – może spełniać wszystkie te funkcje.

Kiedy więc sprawdzi się one page? Jako prosta wizytówka czy też promocja nowego produktu. One page często stosowane są także jako strony lądowania dla konkretnej oferty czy kampanii, których celem jest tylko konwersja np. zbieranie formularzy. Wówczas one page w formie landing page może być niezastąpiony.

strona one page - przykłady

Bardzo ciekawym pomysłem jest także kooperacja landing page i klasycznej strony internetowej. O ile ta druga znacznie lepiej sprawdzi się w kontekście rozbudowanej witryny firmowej, ukazującej ofertę biznesową w kompleksowy sposób, o tyle dla poszczególnych promocji czy akcji lepszy będzie one page. Takie połączenie może przynieść bardzo dobre biznesowe rezultaty!

Wady strony typu One Page

Pozycjonowanie

Jest to jeden z kluczowych elementów w przypadku promocji w internecie.Ze względu na ograniczenia związane z budową one-page, pozycjonowanie jest cięższe niż w przypadku tradycyjnej strony internetowej m.in. z braku wielu osobnych podstron (innych url), ograniczonej ilości treści, a przez to problemów z dobrą indeksacją.  Aby nasza strona mogła się znaleźć wyżej w wynikach wyszukiwania musimy dużo bardziej się postarać. Przykładowe czynności jakie musimy wykonać w przypadku kiedy nasza strona firmowa opiera się o one-page, a chcemy być wysoko w wynikach wyszukiwania to powinniśmy wykonać czynności takie jak:

  1. ustawienie nagłówków H1,H2,H3…
  2. ustawienie tagów tytułowych <title>,  meta description
  3. stosowanie tzw. anchor text, które odsyłać będą użytkowników do ustalonych sekcji na stronie
  4. wydzielenie osobnych bloków na stronie, tak aby każdy z nich miał osobny url. Roboty wyszukiwarek mogą wtedy potraktować takie stworzone osobne sekcje jako osobne podstrony co znacznie zwiększy szanse na wyższe pozycje w google
  5. jeśli stosujemy stronę one-page zgodnie z jej przeznaczeniem czyli do przedstawienia, promowania konkretnej usługi czy produktu to warto skupić się na doborze ograniczonej liczby fraz kluczowych i na nich opierać tworzenie contentu na stronie

Ograniczony marketing treści

Content is king to jedno z najpopularniejszych haseł jeśli chodzi o marketing w internecie.W przypadku stron opartych o one-page layout mamy tutaj ograniczone miejsce by zawrzeć więcej informacji tak jak np. na standardowej stronie. Często użytkownicy tego typu rozwiązań decydują się na umieszczanie video czy infografik zamiast tradycyjnych tekstów

Zalety strony typu One Page

  • Cena – Strona typu one page posiada jak sama nazwa wskazuje tylko jedną stronę, dlatego w porównaniu do tradycyjnej strony samo jej zaprojektowanie jest tańsze, oraz wdrożenie projektu graficznego w cms. Jedna strona to również ograniczenia w postaci funkcjonalności, których możemy użyć na stronie internetowej.
  • Szybkie zapoznanie się z ofertą – strony te powinny dotyczyć wyszczególnionej oferty bądź produktu. Jeśli tak jest to cała strona poświęcona jednej rzeczy powinna w wartościowy sposób umożliwić prezentację.
  • Wygodna nawigacja – nie musimy scrollować całej strony w poszukiwaniu interesujących nas informacji. Główne menu pozwoli nam wybranie odpowiedniej sekcji, a po kliknięciu, widok sam przeniesie się nam na poszukiwane informacje.
  • Wersja responsywna – strony one page bardzo dobrze wyglądają i dostosowują się do urządzeń mobilnych. Podstawą takich stron jest dobra nawigacja po stronie co również ułatwia korzystanie z tego typu rozwiązań na tabletach czy smartfonach.
  • pozwala na skuteczne zastosowanie wezwanie call-to-action.
  • atrakcyjna graficznie

Zastosowanie

  1. Strony one-page najlepiej sprawdzają się przy okazji różnego rodzaju promocji np.w  sklepie internetowym. Wykosztuje się jako landing-page dla zaprezentowania konkretnych produktów czy usług. Często podczas wprowadzania na rynek nowych produktów czy dużych promocji.
  2. Strony działają inaczej niż większość znanych do tej pory użytkownikom, dlatego w przypadku natrafienia na one-page potencjalny klient może skojarzyć taką markę z nowoczesnością. Dość dobrze dlatego sprawdzają się jako wizytówki dla małych firm.

Strona One Page – Podsumowanie

Tak jak w przypadku większości rozwiązań internetowych najważniejsza jest analiza własnych potrzeb i tego jakich efektów oczekujemy od strony internetowej. One-page świetnie sprawdzi się na stronie promocyjnej, takiej która ukazują konkretną ofertę bądź produkt. To dobre rozwiązanie jeśli pozycja w wyszukiwarce nie jest dla nas kluczowa, a najbardziej liczy się odpowiednia prezentacja. Jeśli jednak chciałbyś bardziej rozbudowaną stronę z licznymi funkcjonalnościami i bez ograniczeń co do contentu to lepiej zdecydować się na tradycyjną witrynę multi-site.