Decyzja o zleceniu stworzenia strony internetowej to dopiero początek zabawy. Przed samym wysłaniem zapytania do poszczególnych agencji czy software house, trzeba przemyśleć jeszcze kilka kluczowych kwestii decydujących o finalnym kształcie strony www.
Co trzeba wiedzieć przed zleceniem wykonania strony www?
Co chcesz osiągnąć?
Pierwszym i zdecydowanie najważniejszym pytaniem, jakie musisz sobie postawić, musi być cel strony. Jaka to ma być witryna i co ma przynieść Twojej firmie? Czy ma to być przedstawienie konkretnego produktu, landing page pod formularze a może sposób na kompleksowe zaprezentowanie całej oferty biznesowej? Dopiero wtedy, gdy odpowiesz sobie na to pytanie, możesz przejść do dalszych etapów przygotowywania zlecenia.
Zawartość strony – co chcesz pokazać?
Gdy znasz już cel, to przemyśl całą strukturę witryny. Oczywiście, ostatecznie wykonawca, czyli agencja, software house lub też freelancer na pewno doradzą, ale musisz mieć też swoją wizję. Liczba podstron to przecież także ważny element tworzenia zapytania. Przemyśl mapę strony i wstępne kwestie nawigacji. Jakie element chciałbyś mieć na stronie głównej? Czy potrzebujesz specjalnej sesji czy chcesz oprzeć się na zdjęciach stockowych? Pomyśl też o tekstach – czy zatrudnisz copywritera czy może samodzielnie przygotujesz wszelkie opisy kategorii i produktów? Tematy dotyczące zawartości witryny także są niezwykle ważne.
Funkcjonalności – czego potrzebujesz?
To ważne pytanie także w kontekście celu. Zastanów się, jakie funkcje powinna zawierać strona, byś mógł łatwiej osiągnąć swój biznesowy/marketingowy cel. Wszystkie dodatkowe funkcje takie jak mapka, kalkulator czy livechat powinny być uwzględnione w zapytaniu czy też zleceniu. Zawsze warto pytać o rekomendacje ze strony wykonawcy, ale już przedtem można przygotować sobie listę oczekiwanych funkcjonalności.
Projekt graficzny – jaki ma być?
Oprawa graficzna strony decyduje o pierwszym wrażeniu użytkownika związanym z firmą. Dlatego ważne jest, by była możliwie efektowna, a jednocześnie użyteczna. Przemyśl, czy chcesz, by ktoś zaprojektował dla Ciebie dedykowany layout, czy może wystarczy Ci rozwiązanie szablonowe. Oczywiście, to drugie rozwiązanie jest zdecydowanie tańsze, ale jednocześnie ogranicza Cię do pewnych schematów i nie daje poczucia unikalności.
Budżet – ile możesz wydać?
To element, który trzeba przemyśleć tuż przed wysłaniem zapytania. Jeśli podamy potencjalnemu wykonawcy zakładany budżet, to szybciej dostaniemy odpowiedź i propozycje poszczególnych funkcjonalności dla swoich potrzeb. To w dużej mierze definiuje także wybór agencji – jeśli budżet na stronę firmową jest mniejszy niż 5 tysięcy, to albo będzie ona bardzo okrojona albo stworzona przez freelancera.
Kto wykona stronę internetową?
Ostatecznym etapem jest wybór tego, kto wykona zlecenie. Obecnie opcji jest sporo – freelancerzy, software house, agencje interaktywne. Wszystkie te podmioty specjalizują się w tworzeniu stron internetowych. W oparciu o portfolio, rekomendacje i cenę, powinno udać się wybrać optymalne dla Twojej firmy rozwiązanie.
Popularne błędy przy zleceniach strony www
Decydujesz się na to, że potrzebujesz strony internetowej. i co dalej? Jakie powinny być kolejne kroki? Myślisz, że wszystko jest proste, a wybrany wykonawca poprowadzi Cię za rękę podczas realizacji? Nic z tych rzeczy. Sprawdź, jakie błędy zdarzają się najczęściej przy zamawianiu stron www i postaraj się ich nie powielać w swoim przypadku!
Krótki czas realizacji
Przy tworzeniu stron pośpiech nie jest dobrym doradcą. I to pod żadnym względem! Ani jeśli chodzi o kwestie przygotowania specyfikacji czy znalezienia wykonawcy, ani pod względem nacisku na docelowego twórcę. Jeśli ktoś oczekuje, że rozbudowana stroną z kilkunastoma podstronami zostanie wykonana w ciągu kilku dni, to może się srogo zawieść. Warto wszystko przygotowywać z wyprzedzeniem i dać sobie zapas czasowy na ewentualny poślizg związany z realizacją projektu. Może on wyniknąć z różnych przyczyn – opieszałości grafika, programisty czy też z naszej własnej winy. Oczywiście, zamawiając stronę warto zawrzeć terminy realizacji poszczególnych projektów, ale jednocześnie powinny być to terminy realne. Rozbudowane strony (tzw. Kombajny) to raczej kwestia kilku miesięcy pracy, a nie kilkudziesięciu godzin. Cierpliwość w tym wypadku jest wskazana.
Nieprawidłowa specyfikacja strony
Specyfikacja witryny www to tak naprawdę jak najbardziej szczegółowy opis Twoich potrzeb. Musisz przekazać zleceniobiorcy, czego oczekujesz i jaką rolę ma spełniać Twoja strona. Jeśli źle przygotujesz specyfikację, to nie będziesz zadowolony z finalnych rezultatów prac. Tak to w skrócie działa.
Wszystkie najważniejsze funkcje takie jak różnego rodzaju kalkulatory, liczba podstron czy unikalnych projektów powinny być zawarte w specyfikacji. Warto ustalić także zakładaną liczbę poprawek, by przy późniejszej fazie nie było niedopowiedzeń oraz niesnasek z wdrożeniowcem. Często po przekroczeniu limitu poprawek pojawiają się płatne dodatkowe prace.
Zły wybór wykonawcy
Ostatecznie o tym, czy będziesz zadowolony ze strony, decyduje wykonawca. Specyfikacja może być wzorcowa, oczekiwania przekazane bez zarzutów, a w ostatecznym rozrachunku witryna i tak może nie działać jak należy. Dlaczego? Być może wykonawca nie ma wystarczającej wiedzy programistycznej czy doświadczenia? Może ma problemy z zespołem pracowników? Zwróć dużą uwagę na ten etap – odpowiedni wykonawca to klucz do sukcesu, a także ekspert, który doradzi w poszczególnych kwestiach.
Brak opieki nad stronę po jej stworzeniu
Strona internetowa to proces i nie kończy się on bynajmniej na jej stworzeniu. Ważne jest także późniejsza administracja i zarządzanie. Dlatego warto z wykonawcą zawrzeć również umowę na regularne prace administracyjne i dbałość o bezpieczeństwo witryny czy też aktualizacje oprogramowania. Szczególnie gdy jesteś zadowolony z dotychczasowej współpracy, a przewidujesz, że strona będzie potrzebowała nowych funkcjonalności czy rozbudowy. Pracując wówczas z zaufanym wykonawcą oszczędzasz sobie stresu i nerwowych poszukiwań nowego administratora.
Zlecenie na stronę www – Podsumowanie
Gdy umiesz odpowiedzieć sobie na wszystkie te pytania, to śmiało może tworzyć zlecenie i czekać na gotową stronę internetową! Powodzenia i pamiętaj, żeby dobrze wybrać wykonawcę witryny!
Bardzo ciekawy artykuł 🙂
Mi chwilę zajęło znalezienie odpowiedniej osoby. To ważne, aby wybrać kogoś, kto zna się na rzeczy i jest kompetentny. Koniec końców stronę stworzyła mi Pani Marzena z Rosedesign i to był świetny wybór 🙂