Optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek ma sprawić, aby Twoja strona internetowa znalazła się na szczycie bezpłatnych wyników wyszukiwania. Aby Twoja witryna działała optymalnie w rankingach wyszukiwarek, musisz upewnić się, że Twoja strategia SEO jest bez wad, a w tym pomocna może być lista kontrolna i audyt SEO. Jakie elementy składają się na audyt i dlaczego wykonywanie go powinno być Twoim cyklicznym zadaniem?
Czym jest audyt SEO?
Najprościej mówiąc, audyt jest kontrolą stanu witryny. Analiza strony pozwala rozbić witrynę na podstawowe fundamenty SEO i zidentyfikować, które z nich wymagają naprawy. Trudno jest przewidzieć, jakie kroki podjąć, aby poprawić widoczność strony, dlatego audyt pozwala na pełną ocenę postępowania w celu zidentyfikowania problematycznych obszarów. Dotyczy to także technicznych części witryny, które bezpośrednio odnoszą się do czynników rankingowych wyszukiwarek jak np. Elementy HTML, odpowiednie metatagi itp.
Co powinien zawierać audyt SEO?
Sam audyt można rozłożyć na kilka głównych kategorii, na które należy zwrócić uwagę, aby uzyskać pełny wgląd w stan witryny. Co można więc zaliczyć w proces badania strony?
Audyt słów kluczowych
Podstawowym elementem SEO opartego na treści są słowa kluczowe i chociaż ewolucja wyszukiwania odchodzi od strategii opartej właśnie na frazach kluczowych, nadal niezwykle ważne jest rozumienie, które słowa kluczowe są najważniejsze. Audyt słów kluczowych polega na identyfikacji podstawowych słów kluczowych i tworzeniu tematycznych klastrów, które są najbadziej odpowiednie. Jakie słowa kluczowe dają Ci największy ruch? Jakie frazy wykorzystują Twoi konkurenci? Jakie istnieją powiązane słowa kluczowe, które możesz wykorzystać? Wszystko to pokaże Ci audyt SEO.
Audyt techniczny strony
Znaczna część SEO jest w dużym stopniu zależna od środowiska i infrastruktury zaplecza Twojej witryny. Podczas technicznego badania pojawią się dziesiątki pytań właśnie z tego obszaru – od optymalizacji metatagów po błędy w linkach wewnętrznych. Na co warto się przygotować?
- Czy występują problemy z hostingiem, które wpływają na czas ładowania witryny?
- Czy witryna posiada szyfrowanie SSL?
- Czy kod HTML jest skrócony?
- W jaki sposób storna wyświetla się na urządzeniach mobilnych?
- Czy posiadasz niestandardową stronę 404?
I oczywiście mnóstwo innych pytań!
Audyt treści
Treść jest królem i także stanowi bardziej oczywisty element procesu audytu SEO. Treść zasila wszystkie kanały w Twoim miksie mediów – od postów po media społecznościowe i maile. Zazwyczaj skupiamy się na stronach w witrynie, ponieważ to na nich opierają się wyniki wyszukiwania, jednak inne rodzaje treści także mogą odgrywać bardzo ważną rolę w SEO np. tytuły, meta opisy, znaczniki H1 czy tagi H2, H3, Hx. To również moment, w którym możesz sprawdzić czy treści się nie dublują, a słowa kluczowe się nie kanibalizują.
Audyt linków przychodzących
Wysokiej jakości linki mogą mieć znaczący wpływ na wyniki SEO, dlatego podczas przeprowadzania audytu warto sprawdzić kilka kwestii. Ile posiadasz linków? Jaka jest ich jakość? Czy do Twojej witryny prowadzą linki z niewiarygodnych źródeł? Lista może być długa, jednak każdy link przychodzący może mieć ogromny wpływ na spadek lub wzrost autorytetu domeny.
Audyt doświadczeń użytkownika
SEO jest silnie uzależnione od efektywnego doświadczenia użytkownika, tym bardziej, że wyszukiwarki zaczynają wykorzystywać coraz więcej danych i machine learningu do personalizacji wyników. Budowanie doświadczenia w witrynie, koncentrując się na odwiedzających to istotny element strategii SEO, dlatego audyt wskaże elementy do poprawy i logiczność poszczególnych ścieżek.
W ramach audytu SEO w Smartbuzz można także wykonać ocenę swoich największych konkurentów, co czasem daje większy pogląd na ocenę sytuacji oraz bywa pomocne w ustalaniu dalszej strategii. Audyt SEO z pewnością może być zniechęcający, jednak to jest istotny element każdego marketera na drodze po udoskonalanie swoich działań. Pamiętaj, że dla ułatwienia tego procesu powstało wiele narzędzi, które mogą uprzyjemnić cały proces.
Powiązane artykuły
Psychologia ceny w marketingu – co powinieneś wiedzieć?
Kupowanie fanów na Facebooku – czy to ma sens?
Blog firmowy jako narzędzie content marketingowe Twojej firmy