Możesz mieć piękną oprawę wizualną, wartościowy produkty, świetną cenowo ofertę, a i tak współczynnik odrzuceń na stronie może wynosić kilkadziesiąt procent. Dlaczego tak się dzieje?
Nawigacja strony a użyteczność
Na pewno wiele wspólnego może z tym mieć user experience. Co zrobić, by ułatwić użytkownikom nawigację w witrynie?
-
Dopracowanie linkowania wewnętrznego
Cała ścieżka klienta na stronie i przechodzenie pomiędzy poszczególnymi sekcjami to bardzo ważny element. Kompletną mapę nawigacyjną należy stworzyć jeszcze przed ostatecznym wdrażaniem czy projektowaniem strony. Linki wewnętrzne mają w tym kontekście ogromne znaczenie.
Choć dla wielu wydaje się to proste działanie, to w rzeczywistości cała struktura linkowania wymaga gruntownego przemyślenia. To nie tylko link do oferty na stronie głównej, ale umiejętne linkowanie tematyczne w tekstach na blogu czy racjonalne przenoszenie między poszczególnymi kategoriami czy podkategoriami. Dobre linkowanie wewnętrzne to także ukłon w stronę SEO i wysokiej pozycji w wyszukiwarkach.
-
Klikalny logotyp kierujący na stronę główną
To standard, z którego nie powinno się rezygnować. Klikalne logo, bez względu na to, na jakiej podstronie jest użytkownik, wykorzystywane jest już od kilkunastu lat. To zawsze prosty sposób na powrót do strony głównej i naturalny wyznacznik nawigacji po stronie internetowej.
Dodatkowo logotyp cały czas pokazuje klientowi, na stronie jakiej firmy jest. Takie budowanie rozpoznawalności i obywanie się użytkowników z logotypem jest ważne dla świadomości marki.
-
Wyszukiwarka wewnętrzna
Im szybciej użytkownik może coś znaleźć na stronie internetowej, tym lepiej. Wyszukiwarka może być w tym kontekście wymierną pomocą. Dlaczego warto z niej korzystać?
Gdy ktoś wchodzi na stronę już nie pierwszy raz i szuka konkretnego artykułu, to zamiast przebijać się przez poszczególne podstrony, wolałbym wykorzystać wyszukiwarkę i wpisać poszczególne słowa kluczowe. To ogromne ułatwienie i ukłon w stronę użytkownika.
Warto także regularnie sprawdzać funkcjonowanie takiej wyszukiwarki. Implementacja jej na stronie w widocznym miejscu to jedna rzecz, ale samo działanie to druga. Należy testować, jak reaguje na poszczególne frazy kluczowe i czy wszelkie strony/teksty są dobrze otagowane.
-
Artykuły powiązane
Z jednej strony wiąże się to z linkowaniem wewnętrznym, ale w rzeczywistości jest bardziej zawężonym pojęciem. Jeśli zależy nam, by ktoś na stronie pozostał jak najdłużej, to warto w poszczególnych sekcjach pokazywać artykuły powiązane tematycznie. W ten sposób potencjalnie zwiększa się czas, jaki użytkownik spędza na stronie poprzez przechodzenie między artykułami z tej samej dziedziny.
-
Klikalny kontakt
Ludzie w Internecie wykazują się obecnie sporym lenistwem. Jeśli znajdują na swojej drodze utrudnienia, to rezygnują z korzystania ze strony. Przepisywanie numeru telefonu? Nie ma szans! Dlatego warto zastosować odpowiednie hrefy, by kliknięcie w numeru telefonu uruchamiało automatycznie połączenie. W ten sposób znacząco zwiększa się szanse na kontakt i konwersje użytkownika w klienta.
Powiązane artykuły
Najpopularniejsze technologie tworzenia stron w 2020
Blog firmowy jako narzędzie content marketingowe Twojej firmy
Zastosowanie framework Laravel. Z czym poradzi sobie najlepiej?